OSTEOPATHIE

Osteopathie is een manuele behandelmethode en geneeskunst, gebaseerd op de filosofie dat klachten ontstaan uit storingen in de beweeglijkheid van weefsels in het lichaam (wervels, gewrichten, spieren, organen, fascia).

Een osteopaat beschouwt het lichaam als één geheel. Binnen deze eenheid kan men verschillende systemen onderscheiden, waarvan het functioneren onderling afhankelijk is. Een verminderde beweeglijkheid van deze weefsels veroorzaakt een verstoorde doorbloeding en/of zenuwgeleiding in deze weefsels. Zo geraakt het lichaam uit evenwicht wat kan leiden tot allerlei klachten en ziektes, zelfs op andere plaatsen in het lichaam.

Bij ons dagelijks functioneren wordt meer dan alleen de gewrichten bewogen. Het zenuwstelsel, de organen en ook bloedvaten en bindweefsel moeten vrij beweeglijk zijn. Zoniet, leidt dat vaak tot functieverlies en pijnklachten van uiteenlopende aard: ontstekingen, zwellingen, slijtage, stijfheid in de nek of rug, hoofdpijn, buikpijn, slechte doorbloeding, slechte vertering…

In bovengenoemde gevallen kunt u een professionele osteopaat raadplegen. Osteopaten zijn opgeleid om de onderliggende factoren, meer nog dan de klacht zelf, op te sporen en te behandelen. De oorzaak van de klacht ligt namelijk niet altijd op de plaats waar de pijn wordt waargenomen. Bijgevolg zal een professionele osteopaat het hele lichaam onderzoeken en niet alleen de pijnregio.

Pijn gerelateerd aan rug- en nekklachten verlichten

Voorkom dat lichte pijn of andere kleine problemen escaleren tot meer ernstige en chronische klachten

Herstel uw lichaam. Het lichaam blijft namelijk gezond zolang weefsels soepel, elastisch en beweeglijk zijn.